Tuesday 9 September 2014

alkisah clo dan transfer kredit Part 1


assalamualaikum.. ok ini merupakan panduan bagi graduan politeknik yang ingin transfer kredit semasa menyambung pengajian di peringkat ijazah... as uols know.. kita perlu kepilkan, atau lampirkan bersama salinan transkrip..dan clo.. learning outcome or synopsis bagi kursus yang kita ambil di politeknik dahulu yang kononnya sama dengan kursus di universiti..

sepatutnya kita kena simpan CLO tu.. mula2 masok kelas lecturer dah kasi dah kan.. tapi azie.. bila dapat..  buat conteng.. then selit2.. mungkin tercicir atau terbuang.. tapi.. ayat azie nak defense diri.. "ade laa simpan..see..ade nie ha jumpa clo lama2.. tapi dah buruk lah sikit..dah terconteng2.. yang tak jumpa tu..mungkin memang lect tak kasi.." ehemm..mengikut pemerhatian azie.. senior2 sebelum ni, akan datang ke poli dan merayu2 pada lecturer, minta keluarkan semula CLO tu..untuk tujuan transfer kredit.. tapi malangnya.. apabila sahabat azie cuba dapatkan melalui cara tersebut.. lecturer kami sarankan minta dengan JPP, Jabatan Pengajian Politeknik.. pftt.. ye.. azie mula2 dengar JPP tu pon.. dah rasa..erkk.. diorang nak ke layan masalah remeh temeh kita nie.. nak mintak CLO lah.. ape lah.. but azie call juga.. nombor telefon boleh di dapati di website JPP ye..sebaek je panggilan di jawab.. azie pon pong pang pong pang lah cakap

"saya radziah md radzi. lulusan diploma dari politeknik sultan idris shah.. sekarang saya dah menyambung pengajian, dan saya nak buat transfer kredit.. untuk berbuat demikian, saya memerlukan CLO kursus semasa di politeknik untuk dilampirkan bersama borang transfer kredit bagi semakan pihak universiti.. lecturer saya kata perlu mintak dengan JPP.. jadi macam mana ye saya nak dapatkan CLO tu.."

hahh..lebih kurang ginilah content perbualan dengan operator tu.. lepas tu dia pon sambungkan azie pada pegawai berkenaan.. katanya lah.. lalu dengan pegawai 1 tu.. azie pon pongpang pongpang perkara yang sama.. mungkin tunggang langgang sikit lah cerita azie tu..hahahh..debor ler katakan.. but azie tak sangka langsung dia layan dan tanya azie dengan baek dan polite nya.. antara yang di tanya 'belajar kat mana.. jabatan apa.. amek course apa..' then dia kasi azie 3 pilihan nombor untuk dihubungi.. lalu azie pilih untuk call number yang pertama.. azie kira dia bagi ketiga2 nombor tu yang handle bahagian IT lah kan.. ada satu nombor perempuan disitu..tapi azie fikir, selalunya lebih senang berurusan dengan lelaki..walaupun perempuan yang lebih cekap buat kerja sebenarnya..no offense guys... so0..azie just call nombor pertama..ye.. lelaki..en razak nama nya..

samalah macam tadi..azie pongpang2 perkara yang samalah bila cakap dengan dia.. and yeahh.. incik ini pon treat azie politely.. baek sangat..walaupun bunyi2 nya tu macam tak berapa rela jugak lah..sebab banyak kerja agaknya.. bila azie state azie ada around 15 subjek yang perlukan clo nya..dia minta azie emailkan senarai clo tu.. katanya nanti dia forward pada orang yang sepatutnya..memandangkan dia akan outstation dan dia pon tak handle bahagian IT.. hurmm.. walaupun hati ini ada rasa was2 sebab dia cakap macam tu..tapi azie emailkan juga.. dan email azie lebih kurang begini..


keesokan hari nya azie agak busy dengan kuliah..walaupun di dalam kuliah kami hanya berkenal2an..hanya di terangkan berkenaan RI.. rancangan pengajaran sepanjang semester lah senang cakap..tapi memang tak sempat nak follow up.. sesekali azie cuba juga call.. but..but.. tak di jawab.. azie plan to balek kampong..since petang nya tade kelas..cadang nya nak stay tido dirumah b'cause khamis pagi azie takde kelas..but my ro0mate dah larang awal2 dah.. jangan balek..jangan tinggalkan dia.. so0.. as kakak..as someone yang rumah nya dekat sangat..satu jam perjalanan pergi balek.. tapelah..stay je di sini..teman adek2 .. laen kali pon boleh balek.. ouhh..back to cerita tadi.. azie balek sebab azie nak cuba cari clo tu..seingat azie , ade juga azie simpan..cuma..nak dapatkan semua tu..kebarangkalian nya amat lah rendah..memang jenuhlah selongkar timbunan buku.. nota2..nota final..dan assignment.. dapatlah 2,3 kerat.. kurang2 kalau takde sangat..boleh lah guna untuk drop satu dua subjek..hurmm.. naseb azie baek lah.. masa azie almost nak sampai ke kampus baru nie, hujan dah pon berhenti.. kenapa azie kata gitu..? sebab jalan basah.. serius..menggigil azie kesejukan atas moto.. cubaan follow up dengan en razak tu tak berjaya.. nak follow up dengan nombor2 yang laen.. boleh pulak azie tertinggal kat kolej..pftt..

pada sebelah malam nya..kawan yang sama2 diploma.. lulusan politeknik yang juga nak buat transfer kredit.. berbincang2 lah dengan azie through wasap.. katanya ada lect beritahu satu option lain.. which is dapatkan clo tu from nearest politeknik.. so0.. we're both come up with a plan.. daripada pergi mintak clo tu dengan lect di Pu0.. lebih baek kami pergi pSis.. hurmm.. lucky.. dia boleh drive.. azie even ask M nak pinjam kereta dia..

**to be continued...


2 comments:

bidadariummi93 said...

susah nya. saya dri psis jgk.. nk korek clo tu..

Unknown said...

HI.saya dri polimelaka..and nk buat ct juga..boleh tahu email tu dihantar kemana ye? BTW thank you buat bloq ni